Connect with us

Cultura

Învățământul dual ar putea reprezenta un traseu educațional pentru cel puțin 50% dintre elevi vs. 17% în prezent

Published

on

Înainte de Revoluție, școlile profesionale formau anual cca 200.000 elevi. Acestea erau înființate pe lângă întreprinderi în care tinerii își făceau practica și unde, la terminarea studiilor, se angajau. După 1989, închiderea acestor întreprinderi a dus automat și la dispariția acestor școli, de aici și perpetua criză a forței de muncă și exodul românilor în afara granițelor pentru a-și face un rost.

Mai mult decât atât, elevii care nu s-au regăsit în formele de învățământ post-gimnaziale au ales să renunțe de tot la educație, astfel că, azi, 1 din 4 copii care intră în clasa a 1-a nu termină liceul.

Cum a evoluat învățământul profesional după Revoluție?

Răspunsul este unul singur: în strânsă legătură cu evoluția întreprinderilor mici și mijlocii, nemaiexistând fabrici care să susțină formarea și angajarea a sute/mii de elevi odată. Astfel că aproape toate liceele tehnologice s-au transformat în licee teoretice. Și tot o „teorie” a rămas și expresia „Meseria e brățară de aur”…

După anii 1990 meseriile existente la acea vreme s-au împărțit în 20 grupuri, apărând și prima lege care stabilea durata studiilor în școlile profesionale la 2 sau 3 ani.

La începutul anilor 2000 se introduc Școlile de Arte și Meserii drept formă de învățământ secundar cu durata de 2 ani accesibilă absolvenților de clasa a 8-a. La final, elevul putea opta să-și continue liceul la zi, în loc de seral. Din păcate la finalul anilor 2000, același ministru, Ecaterina Andronescu, care le-a introdus, le-a și desființat.

În 2016 a apărut cadrul legislativ pentru învățământul profesional dual, provocarea de a convinge operatorii economici să contribuie financiar la formarea viitorilor angajați căzând exclusiv pe umerii liceelor tehnologice.

În 2019 un alt ministru a semnat un ordin prin care învățământul profesional a devenit obligatoriu pentru elevii care obțin sub media 5 la Evaluarea Națională din 2020, aceștia nemaiavând dreptul să se înscrie la liceu.

Noutate: din septembrie 2023 școlile profesionale vor fi din nou desființate, toți elevii de la aceste școli trecând la liceele profesionale înființate în locul celor tehnologice din prezent. Să vedem dacă va fi doar o schimbare de nume…

Chiar dacă printre principalii „inamici” ai acestei noi forme de învățământ se numără mentalitatea de tip „Profesionala e o soluție secundară”, sunt speranțe că beneficiile pe termen lung îi vor determina pe mulți părinți să-și încurajeze copiii să urmeze această cale, în loc ca elevul care a aplicat pentru un liceu teoretic să pice BAC-ul.

Învățământul profesional azi în România

Formele de învățământ profesional existente se adresează unor grupuri diferite:

  1. învățământul profesional cu durata de 2 ani se adresează absolvenților clasei a IX-a
  2. învățământul profesional cu durata de 3 ani se adresează absolvenților clasei a VIII-a
  3. învățământul dual se organizează pentru absolvenții clasei a VIII-a pe baza unui contract de muncă semnat cu agentul economic

Sistemul de învățământ este denumit «dual» deoarece combină ucenicia într-o companie cu învățământul profesional într-o școală profesională / un liceu tehnologic. Această formă de organizare a învățământului profesional & tehnic are la bază un contract de parteneriat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev -părinte/tutore și unitatea de învățământ.

Instituția educațională asigură formarea teoretică tehnică (1-2 zile de studiu pe săptămână), iar angajatorul oferă resursele umane și financiare (inclusiv bursă) pentru a organiza formarea practică la locul de muncă (3-4 zile pe săptămână). Dacă în primul an pregătirea practică realizată în atelierele școlii și la operatorul economic reprezintă aproximativ 20% din timpul total alocat programului, în al doilea an aproximativ 60% din timp este alocat pregătirii practice, ca în anul al treilea, aproximativ 72% din timp să fie alocat pregătirii practice. Iar cine dorește să își continue studiile, făcând cel de-al 4-lea an de liceu, dă Bacalaureatul care-i va certifica competențele de bază în egală măsură.

De anul acesta s-a făcut un pas în față pentru ruta duală completă, guvernul validând și învățământul universitar dual, invitând instituțiile de învățământ pre și universitar duale să se înscrie – alături de UAT și operatori economici – în consorții pentru a accesa fonduri guvernamentale și a dezvolta împreună campusuri profesionale integrate.

Filiera profesională universitară va avea 4 profiluri: tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului.

Cele mai interesate industrii de sistemul dual sunt auto & mecatronică, aeronautică, agroalimentar, silvicultură-prelucrarea lemnului-industria lemnului, industria ușoară, sectorul IT & industriile creative, sănătate și turism.

Oferta la Profesional e de două ori mai mare decât cererea

Din cei peste 110.000 elevi admiși în învățământul liceal (anul școlar 2022-2023) peste 44.000 au  fost repartizați la licee tehnologice, însă puțin peste 18.000 elevi au optat pentru rute de școlarizare în învățământul profesional, astfel rămânând libere 23.000 de locuri (din cele 41.000 prevăzute). Există școli profesionale și licee tehnologice în doar 28 județe, respectiv 58 școli în care există 400 clase duale, acestea având 19 certificări. Anul trecut peste jumătate dintre absolvenții certificați au rămas angajați în companiile cu care au semnat contractul de muncă la început.

De menționat că în anul școlar 2020-2021, numărul absolvenților de învățământ profesional a fost de 25.000, adică 17% din cei peste 144.000 absolvenți liceu, potrivit INS.

Despre învățământul dual în Europa

La un eveniment desfășurat în Oct’22 pe această temă la Brașov, invitații din mai multe țări au prezentat situația acestei forme de învățământ întitulată Vocational Education & Training (VET):

  • În Germania, țara care investește masiv în sistemul dual de formare profesională, sunt peste 330 specializări, rata de angajare a absolvenților e de 90% și 500.000 persoane obțin anual certificatul de competențe profesionale, 400.000 de companii fiind implicate în proces.
  • În Elveția, liceenii nu sunt repartizați pe o specializare, ca la noi, ci și-o aleg ei, fiind încurajați să își caute și semneze contractul de muncă cu firma la care și doresc să rămână angajați. 4 din 5 locuri de ucenicie sunt oferite de IMM-uri, cele mai căutate meserii fiind: angajat comercial, lucrător socio-medical/asistențial, informatician, electrician, angajat în logistică, bucătar, muncitor necalificat în industria confecțiilor.
  • În Austria există și programe de 13 luni pentru orice vârstă, nu doar pentru absolvenții de gimnaziu.
  • În Bulgaria sunt 159 școli cu clase duale și 654 companii implicate (în comparație cu România, unde doar 200 firme au semnat astfel de parteneriate până acum).

Despre primul campus preuniversitar din mediul rural axat pe invatamantul dual

Prin programul ”Renovare școli în mediul rural”, sub motto-ul Împreună CONSTRUIM oameni, în 2020-2022, Asociația BookLand a renovat și dotat 67 de instituții de învățământ din satele și comunele României, transformându-le în locuri în care 15.000 de copii merg cu plăcere să învețe. Fără granturi europene, pur și simplu mobilizând sute de companii să contribuie cu bani, produse sau servicii (prin redirecționarea celor 20% din impozitul pe profit/venit conform Legii Sponsorizării nr. 32/1994), dar și motivând autoritățile și comunitatea locală să se implice. Și tocmai pentru că a remarcat puterea și determinarea mediului de afaceri privat în a schimba lucrurile în domeniul educației, asociația și-a anunțat intenția de a veni cu un pachet complet de servicii educaționale (inclusiv metodă de predare și conținut), prin construcția primului Campus Preuniversitar Dual din mediul rural cu ciclurile primar-gimnazial-liceal-postliceal. Va asigura inclusiv profesorii care vor preda după o curriculă comparabilă cu cea occidentală. O școală 100% modernă (cu cantină, bibliotecă, laboratoare, ateliere de lucru, sală spectacole, facilități sportive, spații relaxare, livadă, dar și solar în care vor fi crescute propriile legume) pusă GRATUIT la dispoziția copiilor din satele și comunele României, asigurându-le la final un loc de muncă în cadrul companiilor cu care se vor derula programe de învățământ profesional dual.

Dacă pe elevii din mediul urban urmarea unei școli profesionale nu-i „onorează”, pe cei din rural îi avantajează foarte mult, absolvenții acestora nefiind considerați ca având un statut inferior în societate, cum se întâmplă la oraș, dimpotrivă. În mediul rural tinerii trebuie să contribuie financiar în familie încă de la vârste fragede, așadar bursa acordată de Liceul Profesional Dual și locul de muncă garantat după 3 ani de studiu&practică sună foarte atractiv pentru ei. Faptul că nu vor mai avea motive să își caute de lucru în afara țării va însemna și o consolidare a relațiilor intrafamiliare și o creștere a bunăstării psihologice, părinții și copiii nemaifiind nevoiți să traiscă despărțiți.

În plus, este de apreciat că inițiativele legislative curente încurajează schimbarea percepțiilor asupra meseriilor de dulgher, zugrav, electrician, sudor, buldo-excavatorist etc, ca să nu mai vorbim despre veniturile consistente pe care acești meseriași deja le obțin în prezent.

Cine are nevoie de absolvenții sistemului de învățământ dual profesional?

Orice companie producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii! Găsirea unei forțe de muncă bine instruită reprezintă o provocare, și nu de ieri de azi. Sistemul de învățământ dual poate în mod cert rezolva această problemă.

Acum 3 ani, când am început să renovăm școli în mediul rural, nimeni nu ne dădea nicio șansă. Companiile ne priveau cu suspiciune și așteptau să vadă primele rezultate înainte de a se implica. Am stăruit, am convins, am început să facem rost de primele materiale de construcții și primii bănuți pentru plata manoperei și, ușor-ușor, am ajuns la 67 de școli în aproape toată țara. În 2023 vom renova încă minimum 8 școli în ultimele județe rămase neacoperite. Un vis la fel de nebun poate părea și primul Campus Preuniversitar Dual din mediul rural pe care vrem să-l inaugurăm în 2024, însă, știm că acolo unde este voință se găsește și o cale. Are atât de mult sens să facem acest pas, încât nu cred că mai e nevoie de argumente, cei mai buni candidați pentru învățământul profesional aflându-se deja în mediul rural. În fiecare județ în care ne vom lăsa amprenta vom schimba nu numai mentalități, destine, ci și economia locală. Ne dorim ca tot mai puțini tineri să plece din România și tot mai multe companii să lucreze la un nivel înalt de profesionalism cu specialiștii pe care noi o să-i recrutăm și formăm în numele lor. Investiția în educație reprezintă salvarea României și, cu toate acestea, în 2023 Ministerul Educației va beneficia de cel mai mic procent din PIB, respectiv 2,1%. Dacă mediul de afaceri nu intervine, analfabetismul funcțional, aflat acum la cota incredibilă de 70%, nu va scădea…Mihaela Petrovan, Președinta Asociației BookLand 

Partenerii care au făcut posibile toate aceste realizări sunt: Leroy Merlin, MaxBet, SAP România, Majorel, Unicredit Consumer Financing, Decathlon, Sipex Company, Elis Pavaje, Bilka, Titan Machinery România, Turbomecanica, Arkema, Bostik România, Profi, Synevo, Viva Credit, Rehau, Amazon România, Trutzi, Masteplast, Barrier, Fereastra Rekord, Ferroli, Ariston, GLS, Xella, Austrotherm, Hirsch Porozell, Swisspor, Siniat, Arcomedia, Ferro, Instal Impex, Cesarom, Terra Gres, Wenglor, La Notaru’ Supermarket, Fuchs Condimente, Asevi, Oskar, Policolor, Daw Bența Caparol, Ravago ROM, Sitel Group, Wipro, Somaco Grup Prefabricate, Lindab, Novaintermed, MaxBau, Ropeco, Purmo, Isomat, Baumit, Pall-Ex, Porta Doors, Sanotechnik, Deutsche Leasing, Tesy, Kronospan, RTH Proconstruct, Real Grup Invest, Kaefer, Stamel, Porsche Finance Group, Romprofix, Raveli Doors and Floors, Holver, Niko Auto Com, Bauelemente, Fundația „O speranță în plus”, Asociația „Acasă” Cluj, Argenta, Asko Group, Indfloor, Mediapost Hitmail, Marvicon, BARZA, Novatik, ButanGas, SolExpert, Gilcom, Mindo, Cemix, Romstal, Valrom, Promelek, Tesa Tape, Euroțigla, DPD, Vitraq, Luxten, Eglo, Savelectro, BrioFresh, Mation, Vinca Marmură, Tablă Construct, Master Builders Solutions, Echipa de Tâmplărie, Pro Invest.

Parteneri media: TVR, Kanal D, Prima TV, AGERPRES, RADOR, România Liberă, Forbes kids, Spotmedia.ro, Ziare.com, Amos News, Piața, Curierul Național, Jurnalul, Press Hub, acasa.ro, Revista Cariere, Revista Margot, Qmagazine, e-femeia.ro, Jurnalul de afaceri, Ziarul News, Sfatul părinților, Pap tot, Misiunea Casa, Iqool, România Pozitivă, Gala Societății Civile, Starea Presei, Presa de azi, EduManager, Modernism, Portal Management, Necenzurat, ȘtirileMM, ecreator.ro, Radio Clasic, Leviathan, Kidibot

În România secolului 21, elevii din mediul rural sunt condamnați să învețe în spații insalubre care, de cele mai multe ori, le pun sănătatea sau chiar viața în pericol atât lor, cât și profesorilor. Asociația BookLand susține activ dreptul la educație al copiilor renovându-le și echipându-le școlile, din toamna anului 2023 urmând a se concentra exclusiv pe construcția primului Campus Preuniversitar Dual în mediul rural.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultura

Didactica Publishing House a publicat 16 povești despre ecologie și a donat peste 3.000 de cărți pentru promovarea educației pentru mediu în școli și grădinițe

Published

on

Editura Didactica Publishing House a donat peste 3000 de cărți despre ecologie și educație pentru mediu către 178 de grădinițe și 115 școli din toată țara, pentru a fi folosite la activitățile de la clasă. Volumele donate fac parte din proiectul Literatura Europeană pentru Copii despre Ecologie și Educație pentru Mediu, un proiect cofinanțat prin programul Europa Creativă, care a presupus publicarea a 16 titluri de ficțiune.

Educația pentru mediu îi învață pe copii să aprecieze natura, să respecte biodiversitatea și să înțeleagă conexiunile complexe între ființele vii și mediul înconjurător. Prin intermediul poveștilor, a activităților practice și a jocurilor educative, copiii învață să ia decizii informate și să adopte comportamente sustenabile, contribuind astfel la conservarea și protejarea mediului pentru viitorul lor și al întregii planete. Este unul dintre motivele pentru care am dorit să extindem portofoliul de carte pe acest segment, a precizat Florentina Ion, fondator Didactica Publishing House.

Astfel, editura a publicat 16 titluri de ficțiune semnate de autori cu experiență în literatura pe acest segment din Franța, Germania și Suedia. Toate cărțile selectate abordează subiecte despre mediu, ecologie și viața pe planetă, concepte importante precum încălzirea globală și comportamente sustenabile, prin povești captivante, pe înțelesul micilor cititori. Proiectul Literatură Europeană pentru Copii despre Ecologie și Educație pentru Mediu este cofinanțat de Uniunea Europeană, prin programul Europa Creativă.

Pentru ca mesajul cărților să ajungă la cât mai mulți copii, editura a organizat în perioada noiembrie 2022 – mai 2024 peste 20 de ateliere de mediu, cu activități inspirate din titlurile ce fac parte din acest proiect, în școli și grădinițe din București și țară, precum și în librării și la evenimente de profil – târguri de carte sau educaționale, având ca beneficiari direcți aproximativ 500 de copii cu vârste cuprinse între 4 și 10 ani. De asemenea, conversația despre mediu și importanța educației despre mediu încă din primii ani de viață s-a extins în mediul online, unde au fost invitați la dezbatere autori și traducători din cadrul acestui proiect, specialiști în probleme de mediu, cadre didactice, jurnaliști.

Cărțile despre mediu ne-au fost sprijin în a-i apropia mai mult pe copii de natură prin lectură, într-un mod atractiv. Prin poveștile, prin jocurile, prin aplicațiile practice, provocările oferite sau prin întâlnirile cu eroi ai mediului desprinși din filele cărților, copiii și-au însușit o mulțime de informații prețioase referitoare la protecția mediului  pe care le-au aplicat apoi, responsabil,  în cadrul diverselor activități la școală sau acasă, în cadrul orelor dedicate din Săptămâna Verde, la Clubul de lectură și nu numai, a precizat Alisa Moraru, cadru didactic la Școala Gimnazială Regina Maria, Mănăstirea Cașin (Bacău), beneficiar al proiectului.

Peste 3.000 de volume din cele 48.000 tipărite în cadrul proiectului LECEM au fost oferite cu titlu gratuit cadrelor didactice din 178 de grădinițe și 115 școli din toată țara, numărul elevilor ce au acces la aceste titluri fiind de aproximativ 150.000. De asemenea, peste 200 de cadre didactice au participat la workshopuri practice în care au fost prezentate activități inspirate din cărțile din proiect ce pot fi făcute la clasă.

Cele 16 titluri publicate în cadrul acestui proiect sunt:

  1. Barnabe descoperă planeta – Gilles Bizouerne (Franța)
  2. Barnabe vindecă planeta – Gilles Bizouerne (Franța)
  3. Misiunea Planeta – Maud Fontenoy (Franța)
  4. Luna și Pădurea magică, vol 1: Bufnița cu o cheie în cioc – Usch Luhn (Germania)
  5. Luna și Pădurea magică, vol 2: Un secret în gheruțe de pisică – Usch Luhn (Germania)
  6. Luna și Pădurea magică, vol 3: – Usch Luhn (Germania)
  7. Secretul micilor grădinari – Lina Laurent (Suedia)
  8. Respirus – Roberto Prual-Reavis (Franța)
  9. Ziua în care am salvat planeta – Emmanuelle Lepetit (Franța)
  10. Blu în misiune în jurul lumii – Sophie de Mullenheim (Franța)
  11. SOS Protectorii Oceanelor: Atacul cu plastic – Gael Aymon (Franța)
  12. SOS Protectorii Oceanelor: Capcana din adâncuri (Franța)
  13. Domnul Caracatiță și vecinii nedoriți – Barbara Rose (Germania)
  14. Încotro zbori, micuță barză? – Maren von Klitzing (Germania)
  15. Frige planeta – Sandrine Dumas Roy (Franța)
  16. Există apă în deșert? – Susanne Orosz (Germania)

La traducerea acestor titluri au contribuit traducători cu experiență în traduceri literare pentru copii astfel încât acestea să reflecte cât mai exact în limba română mesajul și atmosfera create de autorul fiecărui titlul. Aceștia sunt: Ivona Berceanu, Anca Măgurean, Andreea-Ileana Pop, Elisabeta Ursu, Daniel Voicea.

Detalii suplimentare despre titlurile ce abordează teme de educație pentru mediu pot fi consultate aici: https://www.edituradph.ro/carti-copii-carti-despre-protejarea-mediului

Continue Reading

Cultura

Filmul manifest „Ce-ai făcut la școală?” produs de ASOCIAȚIA GO-AHEAD a ajuns în 35 de unități școlare și cinematografe din România

Published

on

Lansat pe 28 martie 2024, filmul documentar ”CE-AI FĂCUT LA ȘCOALĂ?” produs de Asociația GO-AHEAD în regia lui Tedy Necula spune poveștile tinerilor din România, un manifest dedicat recunoașterii și valorizării abilităților practice și tehnice extraordinare ale tinerilor elevi din liceele tehnologice și importanței lor în societate ca profesioniști și membri activi ai comunității.

În luna aprilie 2024, în cadrul Caravanei ”GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM” desfășurată cu sprijinul Active Citizens Fund România, filmul a fost proiectat gratuit în 35 de unități școlare din județele Bacău, Vaslui, Harghita, Dolj, Olt, București-Ilfov, Dâmbovița, Vâlcea, Neamț, Suceava, Hunedoara, Alba, Prahova și Constanța.

De asemenea peste 4500 de participanți au beneficiat în cadrul caravanei de activități ce au constat în realizarea de ateliere interactive de conectare, de conștientizare și de dezvoltare personală cu elevi și profesori, folosind metoda Affirmative Art, metodă furnizată exclusiv de Asociația GO-AHEAD în România. Întâlnirile cu reprezentanții unităților de învățământ și ai agenților economici, locali și naționali, au avut ca obiectiv discuții despre traseul educațional și profesional al acestor elevi, dar și creșterea gradului de educație și conștientizare, în rândul publicului larg, cu privire la importanța dezvoltării personale în parcursul educational și ulterior profesional al copiilor și tinerilor, dar și a societății civile din România.

”A fost o onoare să vă avem printre noi. Mulțumim pentru oportunitatea de a ne implica activ în activităţi atât de interesante! A fost o zi în care am conștientizat că motivația pentru viitorul nostru este foarte importantă!”- au transmis reprezentanții Liceului Tehnologic Voineşti

Într-o eră în care meseriile lor sunt din ce în ce mai necesare, tinerii talentați din liceele tehnologice se ridică cu curaj și determinare pentru a-și urma vocația și pentru a contribui semnificativ la progresul societății noastre. Cu toate acestea, ei sunt încă stigmatizați de prejudecăți care le limitează opțiunile și potențialul. “Ei sunt viitorii noștri mecanici, electricieni, instalatori, ospătari, bucătari, lucrători în construcții, sudori, pe care riscăm să îi pierdem prin viziunea deficitară asupra importanței învățământului profesional și tehnic, prin lipsa investițiilor în aceștia și stereotipurile asociate” atrag atenția reprezentanții Asociației GO-AHEAD. Aceștia desfășoară programe integrate destinate tinerilor și profesorilor din licee tehnologice și școli profesionale, urmărind un obiectiv ambițios ca până în 2030 să implementeze astfel de programe în toate unitățile de învățământ cu acest profil din țară.

„Un liceu tehnologic nu ar trebui să fie privit ca un eșec, ci ca o oportunitate”,  Maria Teodoreanu Director Colegiul Tehnic „Petru Mușat” din Suceava

Filmul ”Ce-ai făcut la școală?” este disponibil în acest moment pentru proiecții private și grupuri organizate în școli, licee, universități, companii și evenimente educaționale, urmând ca în următoarele săptămâni acesta să poată fi vizionat de publicul larg. În acest sens Asociația GO-AHEAD încurajează colaborarile și parteneriatele pentru o distribuire largă către publicul țintă, echipa putând fi contactată pentru detalii în vederea proiecției de film.

”„Ce-ai făcut la școală?” este un manifest pentru educație, pentru egalitate de șanse, pentru schimbare! Noi știm că schimbarea este un proces de lungă durată, că nu se va întâmpla peste noapte, dar suntem încrezători că mesajele din film vor ajunge la tinerii care au nevoie și că aceștia ne vor căuta, vor ajunge la companii care înțeleg că e timpul să se implice în număr cât mai mare și că susținerea trebuie să meargă și către echilibrarea emoțională a tânărului înainte de orice altceva.” – Alexandra Bălșeanu – Președinte Asociația GO-AHEAD

Teaser-ul filmului documentar poate fi vizionat aici: https://www.youtube.com/watch?v=Z3VytjAyNjc.

Mai multe informații despre proiectul GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM! sunt disponibile accesând https://www.go-ahead.ro/ro/go-ahead-your-best-dream.

Continue Reading

Cultura

Libris a redeschis librăria Șt. O. Iosif din Brașov, după 6 luni de renovări și o investiție de 500.000 Euro

Published

on

După 6 de luni de lucrări de reamenajare, librăria Șt. O. Iosif, “vatra” Libris, și-a redeschis porțile la Brașov pe 26 aprilie. Investiția în proiectul de reamenajare a spațiului, care include și reabilitarea clădirii – monument istoric în care funcționează librăria încă de la înființare, se ridică la 500.000 de euro. 

Fondată în 1991 de Ana și Virgil Oniță, Libris este una dintre primele companii postdecembriste dedicate cărții și culturii. „Vatra” Libris este librăria Șt. O. Iosif din Brașov, un spațiu care există încă din 1918 și în care, pe parcursul a mai bine de un secol, a funcționat întotdeauna o librărie. De-a lungul timpului aceasta a avut diverse denumiri, dar numele inițial a fost Șt. O. Iosif, iar Libris îl păstrează în continuare, fiind o ancoră a culturii brașovene și, probabil, cea mai veche librărie din țară.

“Am intrat în lumea comerțului de carte înainte de anii ‘80, iar în urmă cu 33 de ani am preluat librăria. Imediat după ‘89, librăria Șt. O. Iosif, unde lucram ca librar, era în mare pericol să fie transformată în orice altceva. În ‘91 am demarat proiectul Libris cu gândul și viziunea ca această librărie să rămână o Casă a Cărții și așa a devenit prima librărie privatizată din România și sediul Libris. Cât despre Șt. O Iosif, această denumire există încă din 1918. Chiar dacă pe parcursul anilor librăria a avut și alte denumiri, aceasta era deja cunoscută de către publicul larg, nu doar cel brașovean, așa că nu i-am schimbat niciodată numele”, spune Ana Oniță, fondator Libris.

Design experiențial, cu 15 mii de titluri și 3 zone dedicate cititorilor de toate vârstele

Odată cu redeschiderea librăriei, Șt. O. Iosif devine o destinație importantă pe harta Brașovului și nu numai, găzduind peste 15 mii de titluri. Spațiul de 200 mp împărțit în 3 zone mari a fost regândit și reamenajat.

Salonul principal găzduiește cărțile de beletristică în română și engleză, titlurile de dezvoltare personală, spiritualitate, parenting, young adult și accesoriile. Atelierul de povești, respectiv zona pentru copii între 0-8+ ani, este dedicată volumelor pentru cei mici. Laboratorul de idei, salonul de la subsol, servește evenimentelor și găzduiește titlurile de specialitate (drept, medicină, carte școlară). Astfel, subsolul a fost transformat într-un centru cultural multifuncțional, gândit să găzduiască lansări de carte și alte evenimente, cu trepte ample care facilitează adunările publice.

“De-a lungul celor 6 luni de lucru la renovarea librăriei Șt.O.Iosif, filozofia și ADN-ul Libris s-au manifestat mai mult ca niciodată. De la respectul pentru carte și experiența cititorilor, care sunt centrale în toate proiectele noastre, la agilitate, adaptare și deschidere la schimbare, toate sunt reflectate astăzi în spațiul fizic al librăriei. Fiind un spațiu istoric, în care de 105 ani a funcționat întotdeauna o librărie, am avut parte de multe provocări în acest proiect de amenajare. Dar asemenea unui personaj dintr-o carte, care se dezvoltă cu fiecare pagină parcursă, și noi și proiectul nostru am depășit provocările și am ajuns într-un punct culminant. Iar din acest punct, sunt convinsă că librăria Șt. O. Iosif va deveni deopotrivă o destinație culturală și turistică, fiind probabil și cea mai veche librărie din țară” spune Augusta Oniță-Bagoly, Manager Librăria Șt. O. Iosif.

Designul și amenajarea au fost realizate de arhitectul Ștefan Vlad de la Singleart Design&Architecture, a cărui viziune s-a aliniat obiectivului de a transforma spațiul librăriei într-o destinație asociată cu lectura, cartea și cultura în toate formele sale.

Astfel, proiectul a fost ghidat de dorința de a transforma complet spațiul existent, folosind paleta de culori specifică Libris: verde pal, albastru marin și lila, pentru a crea un mediu vibrant și primitor.

Acest amestec de culori a fost esențial pentru a atrage o gamă largă de vârste, dorind să transformăm Libris într-un punct de întâlnire cultural pentru toți iubitorii de cărți.

Acest proiect nu a fost doar o reamenajare, ci o reimaginare a modului în care spațiul fizic al Libris poate amplifica și completa prezența din online”, precizează arh. Ștefan Vlad, Singleart Design&Architecture.

O schimbare majoră a fost redeschiderea fațadei, care acum oferă lumină naturală și vizibilitate pentru trecători. De asemenea, un punct focal este zona de relaxare, dotată cu fotolii confortabile și o canapea, accentuată de un perete verde impresionant, cu plante naturale stabilizate, creând un colț de lectură intim și inspirațional.

Investiția în reamenajarea librăriei situate în clădirea istorică de pe strada Muresenilor nr. 14 s-a ridicat la jumătate de milion de euro, suma incluzând consolidarea integrală a clădirii.

 

Continue Reading

Trending