Connect with us

Inedit

Fonduri europene pentru renovarea Gării de Nord. Când vor fi gata lucrările

Published

on

Sursa foto: Captură Youtube

Gara de Nord din București va fi renovată, începând cu anul viitor, din fonduri europene. Lucrările vor dura cel puțin cinci ani, iar costurile sunt estimate la circa 125 milioane de euro, anunță TVR. 

Renovarea va fi realizată în trei etape. În primul rând, se vor reabilita clădirile care compun Gara de Nord, corpul A, corpul B și corpul C, deoarece ultima reparație a fost realizată în 1999 și acestea se află într-o stare de degradare avansată. Această fază va dura în jur de 46 de luni. 

În cea de-a doua fază vor fi renovate peroanele și alte facilități. 

Proiectul prevede și o a treia etapă care presupune construcția unei noi clădiri. Aceasta va avea suprafața de de 34.000 mp, și o parcare de 13.300 mp.

Compania CFR Infrastructura se va ocupa de implementarea proiectului și a anunțat din luna octombrie că a obținut toate avizele necesare derulării proiectului.

Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a declarat pentru TVR: „Avem un termen de 4 ani din momentul semnării contractului. Deci eu sunt convins că undeva, în 2027, dacă nu vom avea contestații și alte probleme neprevăzute, Gara de Nord va arăta cu totul și cu totul altfel”.

Inedit

Studiu Ambasada Sustenabilității: Siguranța zilei de mâine – românii așteaptă de la instituțiile statului și politicieni sănătate și bunăstare, muncă decentă și educație de calitate

Published

on

Cu ocazia Zilei Naționale a Sustenabilității, ONG-ul Ambasada Sustenabilității în România a realizat un studiu prin care a explorat cum percep românii siguranța zilei de mâine și cât de valida este sintagma “Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine” prin corelarea nevoilor exprimate de cetățeni cu Obiectivele de Sustenabilitate definite de Națiunile Unite.

Cum văd românii siguranța zilei de mâine

Românii percep siguranța zilei de mâine în termeni de: salarii echitabile, adaptate la prețuri (72%), un sistem de sănătate pe care să te poți baza (71%), stabilitatea locului de muncă/financiară (70%), sănătatea personală și a celor din jur (68%), un sistem de învățământ calitativ, cu profesori bine pregătiți, dotări necesare etc. (60%), fără criminalitate, tâlhari, oameni ai străzii periculoși (57%), o țară puternică din punct de vedere financiar (52%).

Ierarhia temelor de sustenabilitate – urgența pentru siguranța zilei de mâine

În funcție de urgența percepută de către respondenți, cele 8 teme de sustenabilitate abordate în cadrul acestui studiu au înregistrat proporțiile din graficul de mai jos:

Pe primul loc ca urgență pentru siguranța zilei de mâine, se află „Sănătate și bunăstare”, iar aspectele care au cea mai urgentă nevoie de a fi îmbunătățite sunt: accesul și încurajarea pentru analizele periodice gratuite/ la prețuri accesibile, pentru toți oamenii (69%), urmată îndeaproape de infrastructură medicală bine pusă la punct (clădiri renovate și curate, aparatură, toalete, număr de ambulanțe), alături de medicamente accesibile pentru toți oamenii (56%).

Tema care ocupă locul doi este „Muncă decentă și creștere economică”, care are nevoie urgentă de remediere pe următoarele paliere: creșterea salariului minim pe economie (58%), respectarea echilibrului între viață profesională și timp liber (57%), condiții sigure de muncă pentru toată lumea (56%).

Cel de-al treilea loc în  top este ocupat de „Educație de calitate” care înseamnă infrastructură școlară bine pusă la punct, cu școli renovate, dotate cu manuale, calculatoare, săli de sport (59%), pregătire pentru locuri de muncă actuale, de viitor, ancorate în realitate (55%), o programă școlară actualizată, mai puțin stufoasă, mai practică etc. (55%).

Studiul a fost desfășurat cu sprijinul agenției IZI Data ca partener de cercetare și a inclus atât o componentă calitativă (2 focus grupuri desfășurate online, cu participanți femei și bărbați cu vârste între 20 – 30 ani, din mediul urban și rural), cât și cantitativă (1009 chestionare autoadministrate CAWI, reprezentative la nivel național urban-rural, bărbați și femei cu vârsta între 18 și 64 ani, utilizatori de internet, în perioada 13 – 20 octombrie 2023). Rezultatele detaliate ale studiului pot fi consultate la acest link.  

Studiul este o componentă importantă a campaniei de conștientizare „Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine. Nu o putem lăsa în voia sorții”, lansată cu ocazia Zilei Naționale a Sustenabilității, celebrată pe data de 27 octombrie. Campania este realizată de organizația non-profit Ambasada Sustenabilității în România.

În societatea românească, există o teamă de viitor generalizată, cauzată de sentimentul „nesiguranței zilei de mâine”, generat de multiple probleme sistemice. Plecând de la această realitate, campania a fost construită în jurul a opt dintre cele mai stringente subiecte pentru societatea românească actuală: sărăcie, foamete, sănătate și bunăstare, educație de calitate, muncă decentă și creștere economică, reducerea inegalităților, orașe și comunități durabile, acțiune pentru schimbările climatice.

“Astăzi, 27 octombrie, este Ziua Națională a Sustenabilității. Începând cu acest an, Ziua Sustenabilității în România este recunoscută oficial de statul român. Folosim acest prilej pentru a le spune românilor că sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine. Cu această ocazie festivă, noi, cei de la Ambasada Sustenabilității în România, împreună cu cetățenii României, le transmitem liderilor formali ai acestei țări care sunt prioritățile din perspectiva românilor în ceea ce privește nevoia de siguranță pentru ziua de mâine. Atât timp cât trăim în frică, construim de pe o zi pe alta și nu reușim să ne asigurăm un viitor sustenabil. O națiune sustenabilă, sănătoasă și prosperă, poate fi construită numai cu predictibilitate și doar având siguranța zilei de mâine”, a declarat Dragoș Tuță, Fondator și Președinte, Ambasada Sustenabilității în România.

Continue Reading

Inedit

O femeie paralizată a reușit să vorbească prin intermediul primului avatar digital din lume

Published

on

By

Sursa foto: Pexels

O femeie paralizată a reușit să vorbească cu ajutorul unui avatar care funcționează pe baza unei tehnologii care a transformat semnalele creierului în vorbire și expresii faciale. Aparatul folosește electrozi minusculi implantați pe suprafața creierului.

Avatarul digital este una dintre cele mai importante invenții care ar putea revoluționa știința și sistemul medical. Acesta ar putea schimba viața persoanelor cu dizabilități, oferindu-le șansa să comunice și să se facă înțeleși de cei din jur. 

Avatarul digital traduce cuvintele, zâmbetul, încruntarea sau surpriza

Dacă până acum, pacienții au trebuit să se bazeze pe sintetizatoare de vorbire care aveau o viteză de citire extrem de mică și funcționau prin scrierea cuvintelor folosind urmărirea ochilor sau a mișcări faciale mici, făcând imposibilă conversația naturală, avatarul digital transformă rapid activitatea electrică în partea creierului responsabilă de vorbire și mișcările feței. Aceste semnale sunt traduse direct în discursul și expresiile faciale ale unui avatar digital, inclusiv zâmbetul, încruntarea sau surpriza.

„Scopul nostru este de a restabili un mod complet, întruchipat de comunicare, care este într-adevăr cel mai natural mod de a vorbi cu ceilalți”, a declarat profesorul Edward Chang, care a condus lucrările la Universitatea din California, San Francisco (UCSF), citat de The Guardian. „Aceste progrese ne aduc mult mai aproape de a face din aceasta o soluție reală pentru pacienți.”

Prima pacientă care a testat acest mecanism este Ann, o femeie de 47 de ani care este grav paralizată din cauza unui accident vascular cerebral suferit în urmă cu mai bine de 18 ani. Ea nu poate vorbi sau tasta și comunică în mod normal folosind tehnologia de urmărire a mișcărilor, care îi permite să selecteze încet literele cu până la 14 cuvinte pe minut. 

Cum funcționează avatarul digital

Avatarul funcționează prin implantarea unui dreptunghi subțire ca o hârtie de 253 de electrozi pe suprafața creierului, peste o regiune critică pentru vorbire. Electrozii interceptează semnalele creierului care, dacă nu ar fi fost accidentul vascular cerebral, ar fi controlat mușchii din limbă, maxilar, laringe și față.

După implantare, Ann a lucrat cu echipa pentru a antrena algoritmul AI al sistemului astfel încât să detecteze semnalele unice ale creierului pentru diferite sunete de vorbire prin repetarea a diferite fraze în mod repetat.

Computerul a învățat 39 de sunete distincte și a fost folosit un model de limbaj în stil Chat GPT pentru a traduce semnalele în propoziții.

Tehnologia este încă în faza de testare și are anumite erori. Aceasta a decodat incorect cuvintele în 28% din timp într-un test care a implicat mai mult de 500 de fraze și a generat un raport cu o rată de 78 de cuvinte pe minut, comparativ cu 110-150 de cuvinte rostite de obicei într-o conversație naturală.

Totuși, oamenii de știință sunt optimiști și spun că cele mai recente progrese în materie de precizie, viteză și sofisticare sugerează că tehnologia este acum într-un punct în care poate fi cu adevărat utilă pacienților. 

Continue Reading

Inedit

Pegasus este primul superiaht invizibil. Ce presupune proiectul

Published

on

By

Sursa foto: Captură Youtube

Joseph Forakis Design a creat proiectul primului iaht creat cu imprimanta 3D care va fi invizibil atât ca aspect, cât și ca impact asupra mediului, anunță CNN, preluat de digi24.ro.

Vasul, numit Pegasus, va avea 88 de metri și va fi primul iaht invizibil. Vasul va deveni nevăzut datorită unor „aripi” din sticlă proiectate să oglindească mediul înconjurător pentru a-i permite iahtului să se contopească cu peisajul.

Proiectantul susține că vasul  va fi echipată cu panouri solare care alimentează electrolizori pentru extracția de hidrogen din apa de mare. Acesta va fi convertit în electricitate și va fi folosită pentru a menține în funcțiune sistemele de operare și celelalte servicii de care dispune iahtul. 

Iahtul Pegasus va produce zero emisii, practic nu va polua deloc

Pegasus va produce zero emisii și va avea o rază de acțiune aproape infinită, potrivit lui Joseph Forakis. Acesta a declarat că ideea i-a venit în timp ce vizita o plajă din Grecia. „Am fost inspirat să creez un iaht cât mai aproape de mare și de natură, făcut din nori care plutesc deasupra suprafeței apei. Am vrut să onorez natura prin integrarea cu aceasta, devenind practic invizibil”, declară proiectantul.

Citește și: Sky Cruise propune proiectul primului hotel zburător. Cum va arăta „viitorul transporturilor”

Piscină în stil de acvariu, jacuzzi uriaș și „Arborele vieții” vor fi atracțiile din interiorul vasului

Proiectul este unul impunător și prin dotările pe care le va avea vasul. Acesta va dispune de mai multe facilități, cum ar fi o piscină în stil de acvariu care poate funcționa ca un heliport atunci când este acoperită, un jacuzzi uriaș și balcoane retractabile. 

Inovația și atracția principală din interiorul iahtului este „Arborele vieții”, care se va extinde pe patru nivele, conectat fiind printr-o scară în spirală, și va reprezenta nucleul unei grădini hidroponice ce va oferi alimente proaspete și va ajuta la purificarea aerului.

Potrivit Joseph Forakis Design construcția iahtului va dura între 5 și 7 ani, însă aceștia speră vor putea implementa conceptul cel mai târziu în 2030, deoarece tehnologiile esențiale necesare pentru a transforma planul în realitate mai au nevoie de îmbunătățiri.

 

Continue Reading

Trending