Stiri Romania
Obligația de compensare în achiziția transportoarelor Piranha 5 – angajament contractual versus stare de fapt
Published
2 ani agoon
Si vis pace, para bellum – ”Dacă vrei pace, pregătește-te de război” – este un principiu al strategiei militare a Imperiului Roman care ne-a parvenit prin intermediul singurului tratat antic care a supraviețuit intact, ”De Re Militari”, al scriitorului latin Vegetius. Adagiul, datând din secolul IV, a fost adus în actualitate de conflictul de la granița de nord a României, evidențiind importanța unei industrii naționale de apărare funcțională, capabilă să susțină nevoi esențiale ale forțelor armate, precum asigurarea munițiilor pentru principalele categorii de armament ori mentenanța tehnicii de luptă, nu doar în situații de criză militară. Din păcate, România este vulnerabilă și la acest capitol.
O anchetă din seria ”România, te iubesc!”, realizată în toamna anului 2022, a scos în evidență că, în numai trei decenii, am ajuns din topul exportatorilor mondiali de armament într-o relație de dependență de alte state, în toate privințele: materii prime, produse, servicii. Investigația jurnalistică cu titlu sugestiv, ”Ne apără Dumnezeu”, a evidențiat că între necesitățile actuale și de perspectivă ale armatei și capabilitățile industriei autohtone de apărare există o prăpastie care se adâncește de la un an la altul. Un inventar al cauzelor acestei stări de fapt include: dezinteresul cronic pentru dezvoltarea industriei de apărare, managementul defectuos din cadrul companiilor de stat, nealocarea de resurse pentru retehnologizare și, nu în ultimul rând, caracterul (voit?) ambiguu al unor clauze de offset.
Obligația de compensare sau de offset (cum este cunoscută în practica comercială internațională) este reglementată în România de Ordonanța de Urgență nr. 189/2002 privind operațiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziții pentru nevoi de apărare, ordine publică și siguranță națională. Prevederile acesteia se aplică contractelor de achiziții de pe piața externă de produse, servicii sau lucrări necesare domeniului apărării, ordinii publice și siguranței naționale a căror valoare depășește două milioane de euro, iar valoarea obligației de compensare trebuie să fie cel puțin 80% din valoarea contractului de achiziție. Punerea în aplicare a procedurilor specifice se află în responsabilitatea Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială/OCATS, condus de Cristina Corina Dragomirescu.
La cinci ani și jumătate de la aprobarea de către Guvernul României, prin HG nr. 852 din 29 noiembrie 2017, a circumstanțelor și procedurii specifice aferente etapei 1 a programului esențial de înzestrare ”Transportor blindat pentru trupe 8×8”, ne propunem să punctăm câteva episoade din odiseea relației contractuale cu producătorul ales de statul român, inclusiv în ceea ce privește componenta de offset.
Experții Ministerului Apărării Naționale au stabilit că cele mai adecvate pentru nevoile de înzestrare ale forțelor armate române sunt transportoarele 8×8 și derivate pe platforma Piranha 5 iar ulterior, împreună cu cei ai Ministerului Economiei, responsabil de industria de apărare, au purtat discuții cu reprezentanții producătorului, compania General Dynamics European Land Systems Mowag GmbH/GDELS–M. Din anul 2004, operatorul economic elvețian, cu o experiență de peste șapte decenii în dezvoltarea, proiectarea și producția de vehicule blindate, atât pentru configurații de teren, cât și amfibii, a fost încorporat în General Dynamics European Land Systems, divizia europeană, având cartierul general în Madrid, a corporației americane General Dynamics, care ocupă locul 5 în topul mondial al contractorilor din domeniul industriei de apărare. Armata română era deja client al GDELS din anul 2006, interoperabilitatea cu transportoarele Piranha IIIC, achiziționate în intervalul 2008 – 2015, fiind unul din argumentele invocate în stabilirea noii relații contractuale.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării a aprobat achiziția a 227 de vehicule Piranha 5, în șase configurații diferite. HG nr. 859/2007 a fost precedată de încheierea, pe 10 octombrie 2017, a unui Memorandum de înțelegere și a unui Acord de cooperare-transfer de tehnologie, între Compania Națională ROMARM SA (în subordinea Ministerului Economiei) – Filiala Uzina Mecanică București/UMB SA și GDELS–M, reprezentată în România de Călin Constantin, un personaj prezent în culisele informale ale negocierilor bilaterale ce au precedat formalizarea tuturor relațiilor contractuale având ca obiect achiziția de vehicule tip Piranha, bine relaționat și la nivelul OCATS. S-a agreat crearea unui parteneriat strategic cu UMB pentru producția transportoarelor Piranha 5 în România și realizarea de către GDELS-M de investiții într-o capacitate de producție și centru de mentenanță la nivelul uzinei bucureștene, cu finanțare asigurată de partea străină în cadrul obligației de compensare în cuantum de 297 milioane de euro. Opiniile privind plus valoarea adusă industriei naționale de apărare prin aplicarea offset-ului, așa cum a fost definit și agreat de OCATS, sunt însă rezervate. Angrenarea formală în unele operațiuni compensatorii a unor operatori economici autohtoni, selectați în mod preferențial, fără realizarea unor transferuri tehnologice reale, nu conferă posibilitatea fabricării în mod autonom de produse militare.
Diferența față de modul în care alte state au abordat componenta de offset în cadrul unor achiziții de tehnică militară sunt semnificative. Exemplificativ, în cadrul tranzacției din anul 2003, prin care a achiziționat din SUA 48 de avioane F-16 C/D Block 52, guvernul polonez a beneficiat de un program de offset în valoare de 6 miliarde USD, onorat în integralitate de către compania Lockheed Martin, în termenul asumat contractual (10 ani). Analiștii au descris programul drept unul de referință nu doar în ceea ce privește calitatea (la acea dată cea mai modernă variantă de F-16) și prețul aeronavelor (3,5 miliarde USD), ci și condițiile financiare negociate de statul polonez (valoarea offset-ului a reprezentat 170% din cea a contractului de achiziție). Mai amintim doar că, trei ani mai târziu, executivul de la Varșovia a sistat negocierile cu producătorul francez Airbus, vizând achiziția a 50 de elicoptere militare multirol de tipul Caracal, datorită lipsei unor propuneri de offset care să răspundă interesului economic și de securitate al statului polonez, inclusiv în ceea ce privește crearea condițiilor pentru dezvoltarea industriei autohtone de apărare. În ambele situații, procedurile pentru atribuirea contractelor au fost de tip competitiv, incluzând câte 3 ofertanți relevanți la nivel mondial.
Potrivit celor convenite, primele 30 de transportoare urmau a fi produse în facilitatea de producție a GDELS–M din orașul Kreuzlingen (unde, începând cu 1972, anul definitivării primului prototip Piranha, au fost produse peste 11.000 de transportoare, pentru clienți din întreaga lume) și asamblate în România.
În ianuarie 2018, MApN a semnat cu GDELS un acord cadru în valoare de 895 milioane de euro și un prim contract subsecvent, de 371,32 milioane de euro, având ca obiect furnizarea a 94 de transportoare, din care 36 ar fi trebuit livrate în termen de 12 luni de la semnarea contractului.
Derularea raporturilor contractuale a fost presărată de numeroase sincope, unele dintre ele asociate, de cunoscători, cu interesele ”băieților deștepți” din industria de apărare, bine relaționați în medii decizionale relevante și nelipsiți din contractele cu statul. Dat fiind specificul domeniului, numărul operatorilor economici prezenți pe piața de profil este restrâns, iar reprezentanții acestora au abilitatea de a se asigura că decidenții din ministerele și companiile de stat le susțin interesele, inclusiv atunci când sunt în culpă. În cazul contractelor subsecvente programului esențial de înzestrare, aceștia par a fi găsit ”portițe” prin care interesul esențial de securitate, așa cum a fost definit în documentele asumate de statul român, să fie eludat.
GDELS–M s-a angajat să satisfacă și să protejeze interesul esențial de securitate privind: (1) integrarea și producerea în România a următoarelor 197 de vehicule, precum și fabricarea în România a cel puțin următoarelor subsisteme militare esențiale: sistemul de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică, aparatura de ochire și observare și sistemele de senzori; (2) realizarea transferului tehnologic către un viitor centru de mentenanță constituit în România, pentru fabricarea, dotarea și mentenanța transportoarelor, pe durata ciclului de viață. În cei mai bine de 5 ani de la demararea contractului, s-au înregistrat probleme la nivelul tuturor subsistemelor care compun transportoarele Piranha 5.
În cazul sistemului de comunicații și informatică, responsabilii GDELS – M au încercat să impună, contrar obligațiilor asumate contractual, instalarea unui alt software de comandă și control, produs de General Dynamics Mission Systems Canada (subsidiară a General Dynamics). Pentru inducerea aparenței producerii softului în România, s-a vizat indigenizarea acestuia de către subcontractorul Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL. Ca urmare a poziției ferme a beneficiarului, situația a fost remediată ulterior prin decizia de instalare a softului prevăzut inițial, produs de firma românească Interactive Software SRL.
În ceea ce privește sistemul de armament, turelele produse de compania israeliană Elbit Systems Ltd, la unitatea de producție deschisă la Măgurele (în incinta SIMULTEC SA), au funcționat necorespunzător, rezultatele inițiale ale testelor de tragere fiind nesatisfăcătoare. Din considerentele menționate, primele 36 de transportoare au fost recepționate cu o întârziere de peste doi ani față de termenul asumat contractual; situația a determinat perceperea de penalități de peste 8,5 milioane de euro. Spre amuzamentul cunoscătorilor, în semn de mândrie pentru noile achiziții, șase Piranha 5 incomplet echipate au defilat la parada militară organizată pe 1 Decembrie 2018.
De dată recentă, GDELS-M a atribuit Elbit un contract de 120 de milioane de euro pentru furnizarea de turele telecomandate, stații de luptă și sisteme de mortiere destinate echipării Piranha 5.
Nici obligația de fabricare în România a unor componente importante ale subsistemului aparatură de ochire și observare, precum periscoapele, nu a fost respectată. Acestea au fost importate de la o companie germană și indigenizate la PRO OPTICA SA București, pentru a induce aparența producerii de către un operator autohton. Asta în condițiile în care IOR SA București, care dispune de personalul și tehnologia necesare fabricării de periscoape care corespund necesităților Piranha 5, nu se regăsește printre societățile agreate de decidenții care atribuie contractele din industria de apărare. Dacă susținerea PRO OPTICA SA de către fostul său director, Marinică Mârzu – Dănilă, astăzi general manager al GDELS – România, este de notorietate, mai puțin cunoscute sunt lobby-ul de care a beneficiat la numire din partea unor influenți ofițeri de informații în rezervă și ”intrările” de care acesta beneficiază la nivelul Departamentului pentru Armamente al MApN.
Și în cazul celui de al patrulea subsistem militar esențial, cel de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), responsabilii GDELS-M s-au folosit de ascendentul decizional în cadrul Asocierii GDELS România – UMB pentru a determina realizarea tuturor activităților de producție a carcasei blindate nu la uzina bucureșteană, cum s-au angajat față de statul român, ci la șantierul naval Damen Shipyards Mangalia SA. O decizie de care, potrivit unor mediatizări recente, nu ar fi străin ministrul Economiei, Florin Marian Spătaru, fost angajat al companiei olandeze Damen. Cunoscători ai universului ermetic al industriei de apărare susțin că, pentru a îndeplini așteptarea demnitarului român, conducerea GDELS-M s-a asigurat, în prealabil, că Uzina Automecanica Moreni SA nu va promova auditul privind sudabilitatea carcaselor. În condițiile în care, la sugestia directorului general al ROMARM, Gabriel Țuțu (între timp revocat din funcție, în contextul cercetării penale ce îl vizează) și cu acordul Ruxandrei Anghel, directorul Direcției Industrie de Apărare, Ministerul Economiei a finanțat investiții la acest obiectiv, tocmai în scopul menționat. Același audit a fost trecut de Damen Shipyards Mangalia SA fără a deține linie de sudură pe carcasă blindată ori sudori calificați în sudură pe blindaje.
Deși sablarea și vopsirea carcasei blindate ar fi putut fi realizate de către UMB, căreia GDELS-M i-a furnizat echipamentele necesare în cadrul obligației de compensare, directorul general Mihai Rafiu s-a erijat, în public, în susținător al opțiunii unilaterale a GDELS-M pentru șantierul constănțean, ”ca să urgenteze și să nu intrăm în penalități”. O atitudine pe care doar amiciția cu Marinică Mîrzu – Dănilă ar putea-o explica, în condițiile în care GDELS–M a acționat constant pentru diminuarea aportului UMB în derularea programului esențial de înzestrare.
Dacă ar fi să ne raportăm strict la declarațiile publice ale conducerii GDELS și responsabililor români, acordul-cadru și contractele subsecvente Programului esențial de înzestrare se derulează în condiții optime. În noiembrie 2019, bunăoară, cu prilejul inaugurării la UMB a noii hale de producție, asamblare și mentenanță a transportoarelor blindate Piranha 5, Virgil Daniel Popescu, la acel moment ministrul Economiei, declara, citat de Agerpres, că pentru UMB contractul va însemna, la final, angajarea a peste 150 de muncitori și multe zeci de milioane de euro în industria românească de apărare, poate chiar sute de milioane, la momentul realizării joint-venture (responsabil, potrivit acordului cadru, de implementarea contractului subsecvent nr. 2, care implică producerea la UMB a restului de 133 de transportoare contracte). Facilitatea de producție autohtonă, cu privire la care au fost oferite constant asigurări că va fi similară fabricii deținute de Mowag în Elveția, este departe de a putea asigura producția locală a transportoarelor blindate, având în vedere că GDELS-M nu a livrat linia de sudură a carcaselor blindate.
Din păcate, viziunea idilică a oficialilor români este contrazisă de realitate. Contractul de asociere în participație între GDELS-România și UMB a fost semnat în martie 2022, în prezența unor înalți oficiali ai statului român, în frunte cu premierul Nicolae Ciucă, care a girat anterior în numele MApN, în calitate de șef de stat major, relația contractuală, însă beneficiile anunțate continuă să se lase așteptate. Rămâne speranța că, în cele din urmă, GDELS–M își va onora obligațiile asumate în relația cu UMB, astfel încât la nivelul acesteia să poată fi realizate, în integralitate, activitățile de producție și asamblare a transportoarelor. Acest lucru depinde, în mare măsură, de modul în care responsabilii din cadrul Ministerului Economiei și entităților subordonate (ROMARM/UMB, OCATS) și cei ai beneficiarului final (MApN) vor veghea la respectarea interesului esențial de securitate al statului român, monitorizând cu strictețe îndeplinirea relațiilor contractuale. Cu atât mai mult cu cât, în februarie 2023, MApN a decis achiziționarea suplimentară a 150 de Piranha 5, pentru care se estimează un plafon financiar de 674 milioane USD. Potrivit comunicatului oficial, producția acestora se va face în România, în baza colaborării dintre UMB și GDELS – M.
You may like
Stiri Romania
Asociația pastel în 2024: cifrele și emoțiile din spatele misiunii “Nicio lună fără o faptă bună”
Published
o lună agoon
05/12/2024Cu o viziune clară și un angajament de neclintit „Nicio lună fără o faptă bună”, Asociația pastel a transformat și 2024 într-un an al schimbărilor pozitive, sprijinind comunități și inspirând încredere. Cu peste 12.000 de beneficiari direcți și cu sprijinul a zeci de parteneri și sute de voluntari, organizația nonprofit încheie al patrulea an de activitate cu rezultate bune și planuri ambițioase pentru 2025.
„Rezultatele Asociației pastel nu sunt cuantificabile doar în cifre importante și rapoarte, ci în impactul profund pe care misiunea noastră, „Nicio lună fără o faptă bună”, îl are asupra oamenilor și comunităților. Fiecare proiect spune o poveste, de la familii care au primit sprijinul necesar pentru a depăși momente dificile, la voluntari care au investit timp și pasiune, până la parteneri care au transformat simple colaborări în exemple de responsabilitate socială. Noi construim fiecare parteneriat pe o fundație solidă de valori comune, iar strategia noastră este să răspundem nevoilor imediate și, în același timp, să creăm comunități mai unite, mai reziliente și un viitor mai bun pentru noi toți” – spune Andreea Oprea, director executiv Asociația pastel.
12.000 de beneficiari direcți, 83 parteneri financiari & instituționali și peste 300 de voluntari, în 2024.
În cei patru ani de activitate, Asociația pastel a atras un număr tot mai mare de parteneri financiari și instituționali, datorită unei abordări care pune pe primul loc responsabilitatea față de comunități, transparența, rezultatele tangibile și comunicarea deschisă. În acest timp, Asociația pastel a atras și gestionat un buget total de 1,200,000 euro, care a fost investit în proiectele lunare.
În 2024, 61 de companii din sectorul privat au ales să să susțină proiectele Asociației pastel, de la finanțarea programelor educaționale pentru copii din zone vulnerabile, până la sprijinirea inițiativelor de sănătate comunitară sau de mediu, fiecare parteneriat a fost însoțit de raportări detaliate și povești reale, care au arătat beneficiile concrete ale implicării lor.
„Pe parcursul celor patru ani de activitate, Asociația pastel a demonstrat că fiecare contribuție contează, transformând resursele oferite în rezultate tangibile. Acum, pe final de an, redirecționarea celor 20% din impozit nu este doar un gest de solidaritate, ci o decizie strategică, care amplifică impactul pozitiv al companiei. Beneficiarii noștri, de la copii vulnerabili la adulți care se bucură de o mai mare autonomie, sunt dovada vie că implicarea poate schimba vieți” – adaugă Andreea Oprea, director executiv Asociația pastel.
Pe de altă parte, implicarea voluntarilor a fost un indicator puternic al încrederii câștigate. În 2024, numărul celor care s-au alăturat Asociației pastel a crescut cu 20%, atât persoane fizice, cât și reprezentați ai companiilor partenere. Această evoluție a fost posibilă datorită comunicării clare a nevoii de sprijin și a traducerii misiunii Asociației într-o promisiune individuală.
15 comunități și 4 direcții strategice de acțiune: Educație, Sănătate, Social și Mediu
Proiectele Asociației pastel au generat un impact remarcabil în comunități diverse, acoperind atât zone urbane, cât și unele dintre cele mai izolate sate din România. Activitatea organizației neguvernamentale s-a extins în județe precum: Prahova, Bacău, Tulcea, Argeș, Constanța, Buzău, Galați și București.
ONG-ul și-a consolidat echipa, dar și angajamentul față de comunități prin intervenții semnificative în domenii-cheie precum sănătatea, educația incluzivă, protecția mediului și incluziunea socială. Ajutorul oferit a constat în: dotarea unui centru de recuperare pentru copiii cu dizabilități, amenajarea unei ludoteci dedicate copiilor cu cerințe educaționale speciale, oferirea unui număr semnificativ de biciclete pentru transport școlar, furnizarea de rechizite școlare pentru un an întreg, consultanții optometrice și ochelari de vedere pentru copiii din mediul rural, acțiuni de protecție a mediului, o excursie la mare pentru copiii din medii defavorizate, dar cu rezultate bune la școală, pachete de Crăciun cu produse, rechizite și haine pentru copiii din familii cu dificultăți materiale.
Cei care vor să se implice, o pot face atât în calitate de persoane fizice, ca donator sau voluntar, cât și în calitate de persoane juridice prin redirecționarea a 20% din impozitul pe profit al companiei către Asociația pastel – GRATUIT – alegând astfel modul în care se folosește impozitul datorat statului.
Agenția pastel este partenerul strategic de comunicare al Asociației pastel.
Partenerii financiari sunt: Hidroelectrica, Tremend Software Consulting, Carrefour România, Digital IT, Vard Electro, Schneider România, Kustomix Mob, Kaufland România, Kellanova, Adobe România, Profi România, BIC România, Bebe Tei, S.C. Content Media Consulting, Dacart Montessori SRL, Asociația Curtea Veche, De-a joaca, Brami Production, MEDAmbulanta, Scapino Junior, ParkLake România, Lensa România, Casa Irimia, Navrom Delta, TotalMed Aparatura, Ina Bujor, Touching Art, Sacoseria, Elegant Catering, Cofetariile Alice, Cabina What The Foto, Aqua Carpatica, Mega Image, Servier, MasterMove, Intersnack, Sole, Badenis Trading, Grup DZC, Franklin Templeton, Wirtgen Group, Tipo Ale Print, Macromex, Nabu, Pyronova is Romania, Elegant Catering, Art Oil, Vitreum Comercial, Vitreum Medical, SC Pan Concept SRL, Portul Constanța, Distribuție Energie Electrică România S.A., Bustec, SIG Contab, MHS Truck, MHS Truck Brașov, Direct One S.A., Dasconta Gold SRL, Consix Construcții SRL, Direct Call Center SRL, West Beverages SRL, Heart&Soul, SBP România, Farmec SA, Tadeco Consulting, Asociația Profesioniștilor Către Inimi.
Partenerii instituționali sunt: Sanatoriului Balneoclimateric de Copii din Bușteni, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Curtea de Argeș, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Roșiorii de Vede, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Băbeni, Școala Gimnazială Nr.1, Hîrtiești, Școala Gimnazială Gherghița, Școala Gimnazială “Scarlat Loghin” Dofteana, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Ștefănești, Administrația Parcului Natural Văcărești, Grădinița Nicolae Bălcescu, Școala Generală Sulina, Școala Generală C.A.Rosetti, Asociația Niciodată Singur, Liceul Tehnologic „Gheorghe Ionescu-Sisești”, Centrul de Zi Amara, Delfinariu Constanța, Telegondola Constanța, Portul Tomis, Teatrul Evreiesc de Stat, Fundația Inima de Copil, Ateliere fără frontiere.
Stiri Romania
Sărbători de poveste în Delta Dunării – o invitație la relaxare și reconectare
Published
2 luni agoon
01/12/2024Te-ai săturat de agitația pregătirilor pentru sărbători? Îți dorești să evadezi din rutină și să-ți regăsești liniștea? Crăciunul și Revelionul în Delta Dunării, la Green Village Resort, sunt o invitație perfectă pentru cei care caută o experiență inedită, fie că ești singur, alături de prieteni sau parte dintr-un grup mai mare.
Delta Dunării – Frumusețea iernii într-un colț de rai
Delta Dunării își păstrează farmecul și în sezonul rece. Aici, natura îți oferă un spectacol unic – ape liniștite, păsări care străbat cerul senin și o atmosferă de poveste. În mijlocul acestui cadru, Green Village Resort devine refugiul perfect pentru sărbători pline de pace și bucurie.
Sărbători fără griji
Uită de curăţenie, de cumpărături și de ore petrecute în bucătărie. La Green Village Resort, te așteaptă mese delicioase şi un program artistic pregătite de profesioniști, fără stresul organizării. Ai libertatea de a nu face nimic, doar să te bucuri de tihna sărbătorilor.
Întâlniri cu oameni deschiși la experiențe noi
Fie că vii singur sau cu un grup de prieteni, aici vei găsi o atmosferă caldă și oameni care, ca și tine, își doresc mai mult decât sărbătorile clasice. Veți împărtăși povești, veți lega prietenii noi și veți descoperi magia întâlnirilor spontane.
De ce să alegi Green Village Resort?
- Conexiunea cu natura – îți reîncarci bateriile departe de agitația orașelor.
- O experiență completă – de la plimbări cu barca pe canalele deltei până la seri de relaxare la masaj.
- Un decor de poveste – perfect pentru cei care caută liniștea, dar și pentru cei care vor să sărbătorească în stil mare.
Dacă anul acesta cauți sărbători altfel, Delta Dunării îți oferă mai mult decât o destinație – îți oferă o poveste.
Află detalii despre pachetul de Crăciun şi despre pachetul de Revelion, rezervă-ți locul acum și transformă sărbătorile de iarnă într-o experiență de neuitat!
Stiri Romania
Cel de-al treilea summit Rethink România: „La răscruce de timpuri”. Democrația, în centrul dezbaterii din 21-23 noiembrie
Published
2 luni agoon
12/11/2024Cel de-al treilea summit Rethink România va avea loc în perioada 21-23 noiembrie la Poiana Brașov. Democrația va fi în centrul dezbaterii.
Tema summitului este „La răscruce de timpuri. Democrație. Adevăr. Încredere” și propune „să construim un proiect de țară, creionând un spațiu public bazat pe încredere, în care ideile dominante sunt fundamentate de dovezi”. „Noi privim spre România anului 2050, când sperăm ca țara noastră va fie un loc în care tinerii vor iubi să trăiască”, susțin organizatorii summitului.
Un grup select de vorbitori vor împărtăși perspectivele cu privire la democrație și la relevanța, fragilitatea și valoarea acesteia.
Printre vorbitori se numără: Adrian Stanciu, consultant în domeniul dezvoltării oamenilor și al organizațiilor, Anca Dragu, guvernatoarea Băncii Naționale a Moldovei, Ciprian Stănescu, Președinte al Social Innovation Solutions, Dragoș Anastasiu, Președintele Grupului Eurolines România, Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, și nu numai.
Primul summit a avut loc în septembrie 2022, adunând laolaltă 200 de persoane din business, societatea civilă și mediul politic. Tema a fost una dublă: educația și contextul demografic. În noiembrie 2023, aproape 400 de participanți s-au adunat la cel de-al doilea summit Rethink pentru a vorbi despre impactul inteligenței artificiale.