Stiri Romania
Obligația de compensare în achiziția transportoarelor Piranha 5 – angajament contractual versus stare de fapt
Published
1 an agoon
Si vis pace, para bellum – ”Dacă vrei pace, pregătește-te de război” – este un principiu al strategiei militare a Imperiului Roman care ne-a parvenit prin intermediul singurului tratat antic care a supraviețuit intact, ”De Re Militari”, al scriitorului latin Vegetius. Adagiul, datând din secolul IV, a fost adus în actualitate de conflictul de la granița de nord a României, evidențiind importanța unei industrii naționale de apărare funcțională, capabilă să susțină nevoi esențiale ale forțelor armate, precum asigurarea munițiilor pentru principalele categorii de armament ori mentenanța tehnicii de luptă, nu doar în situații de criză militară. Din păcate, România este vulnerabilă și la acest capitol.
O anchetă din seria ”România, te iubesc!”, realizată în toamna anului 2022, a scos în evidență că, în numai trei decenii, am ajuns din topul exportatorilor mondiali de armament într-o relație de dependență de alte state, în toate privințele: materii prime, produse, servicii. Investigația jurnalistică cu titlu sugestiv, ”Ne apără Dumnezeu”, a evidențiat că între necesitățile actuale și de perspectivă ale armatei și capabilitățile industriei autohtone de apărare există o prăpastie care se adâncește de la un an la altul. Un inventar al cauzelor acestei stări de fapt include: dezinteresul cronic pentru dezvoltarea industriei de apărare, managementul defectuos din cadrul companiilor de stat, nealocarea de resurse pentru retehnologizare și, nu în ultimul rând, caracterul (voit?) ambiguu al unor clauze de offset.
Obligația de compensare sau de offset (cum este cunoscută în practica comercială internațională) este reglementată în România de Ordonanța de Urgență nr. 189/2002 privind operațiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziții pentru nevoi de apărare, ordine publică și siguranță națională. Prevederile acesteia se aplică contractelor de achiziții de pe piața externă de produse, servicii sau lucrări necesare domeniului apărării, ordinii publice și siguranței naționale a căror valoare depășește două milioane de euro, iar valoarea obligației de compensare trebuie să fie cel puțin 80% din valoarea contractului de achiziție. Punerea în aplicare a procedurilor specifice se află în responsabilitatea Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială/OCATS, condus de Cristina Corina Dragomirescu.
La cinci ani și jumătate de la aprobarea de către Guvernul României, prin HG nr. 852 din 29 noiembrie 2017, a circumstanțelor și procedurii specifice aferente etapei 1 a programului esențial de înzestrare ”Transportor blindat pentru trupe 8×8”, ne propunem să punctăm câteva episoade din odiseea relației contractuale cu producătorul ales de statul român, inclusiv în ceea ce privește componenta de offset.
Experții Ministerului Apărării Naționale au stabilit că cele mai adecvate pentru nevoile de înzestrare ale forțelor armate române sunt transportoarele 8×8 și derivate pe platforma Piranha 5 iar ulterior, împreună cu cei ai Ministerului Economiei, responsabil de industria de apărare, au purtat discuții cu reprezentanții producătorului, compania General Dynamics European Land Systems Mowag GmbH/GDELS–M. Din anul 2004, operatorul economic elvețian, cu o experiență de peste șapte decenii în dezvoltarea, proiectarea și producția de vehicule blindate, atât pentru configurații de teren, cât și amfibii, a fost încorporat în General Dynamics European Land Systems, divizia europeană, având cartierul general în Madrid, a corporației americane General Dynamics, care ocupă locul 5 în topul mondial al contractorilor din domeniul industriei de apărare. Armata română era deja client al GDELS din anul 2006, interoperabilitatea cu transportoarele Piranha IIIC, achiziționate în intervalul 2008 – 2015, fiind unul din argumentele invocate în stabilirea noii relații contractuale.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării a aprobat achiziția a 227 de vehicule Piranha 5, în șase configurații diferite. HG nr. 859/2007 a fost precedată de încheierea, pe 10 octombrie 2017, a unui Memorandum de înțelegere și a unui Acord de cooperare-transfer de tehnologie, între Compania Națională ROMARM SA (în subordinea Ministerului Economiei) – Filiala Uzina Mecanică București/UMB SA și GDELS–M, reprezentată în România de Călin Constantin, un personaj prezent în culisele informale ale negocierilor bilaterale ce au precedat formalizarea tuturor relațiilor contractuale având ca obiect achiziția de vehicule tip Piranha, bine relaționat și la nivelul OCATS. S-a agreat crearea unui parteneriat strategic cu UMB pentru producția transportoarelor Piranha 5 în România și realizarea de către GDELS-M de investiții într-o capacitate de producție și centru de mentenanță la nivelul uzinei bucureștene, cu finanțare asigurată de partea străină în cadrul obligației de compensare în cuantum de 297 milioane de euro. Opiniile privind plus valoarea adusă industriei naționale de apărare prin aplicarea offset-ului, așa cum a fost definit și agreat de OCATS, sunt însă rezervate. Angrenarea formală în unele operațiuni compensatorii a unor operatori economici autohtoni, selectați în mod preferențial, fără realizarea unor transferuri tehnologice reale, nu conferă posibilitatea fabricării în mod autonom de produse militare.
Diferența față de modul în care alte state au abordat componenta de offset în cadrul unor achiziții de tehnică militară sunt semnificative. Exemplificativ, în cadrul tranzacției din anul 2003, prin care a achiziționat din SUA 48 de avioane F-16 C/D Block 52, guvernul polonez a beneficiat de un program de offset în valoare de 6 miliarde USD, onorat în integralitate de către compania Lockheed Martin, în termenul asumat contractual (10 ani). Analiștii au descris programul drept unul de referință nu doar în ceea ce privește calitatea (la acea dată cea mai modernă variantă de F-16) și prețul aeronavelor (3,5 miliarde USD), ci și condițiile financiare negociate de statul polonez (valoarea offset-ului a reprezentat 170% din cea a contractului de achiziție). Mai amintim doar că, trei ani mai târziu, executivul de la Varșovia a sistat negocierile cu producătorul francez Airbus, vizând achiziția a 50 de elicoptere militare multirol de tipul Caracal, datorită lipsei unor propuneri de offset care să răspundă interesului economic și de securitate al statului polonez, inclusiv în ceea ce privește crearea condițiilor pentru dezvoltarea industriei autohtone de apărare. În ambele situații, procedurile pentru atribuirea contractelor au fost de tip competitiv, incluzând câte 3 ofertanți relevanți la nivel mondial.
Potrivit celor convenite, primele 30 de transportoare urmau a fi produse în facilitatea de producție a GDELS–M din orașul Kreuzlingen (unde, începând cu 1972, anul definitivării primului prototip Piranha, au fost produse peste 11.000 de transportoare, pentru clienți din întreaga lume) și asamblate în România.
În ianuarie 2018, MApN a semnat cu GDELS un acord cadru în valoare de 895 milioane de euro și un prim contract subsecvent, de 371,32 milioane de euro, având ca obiect furnizarea a 94 de transportoare, din care 36 ar fi trebuit livrate în termen de 12 luni de la semnarea contractului.
Derularea raporturilor contractuale a fost presărată de numeroase sincope, unele dintre ele asociate, de cunoscători, cu interesele ”băieților deștepți” din industria de apărare, bine relaționați în medii decizionale relevante și nelipsiți din contractele cu statul. Dat fiind specificul domeniului, numărul operatorilor economici prezenți pe piața de profil este restrâns, iar reprezentanții acestora au abilitatea de a se asigura că decidenții din ministerele și companiile de stat le susțin interesele, inclusiv atunci când sunt în culpă. În cazul contractelor subsecvente programului esențial de înzestrare, aceștia par a fi găsit ”portițe” prin care interesul esențial de securitate, așa cum a fost definit în documentele asumate de statul român, să fie eludat.
GDELS–M s-a angajat să satisfacă și să protejeze interesul esențial de securitate privind: (1) integrarea și producerea în România a următoarelor 197 de vehicule, precum și fabricarea în România a cel puțin următoarelor subsisteme militare esențiale: sistemul de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), sistemul de armament, sistemul de comunicații și informatică, aparatura de ochire și observare și sistemele de senzori; (2) realizarea transferului tehnologic către un viitor centru de mentenanță constituit în România, pentru fabricarea, dotarea și mentenanța transportoarelor, pe durata ciclului de viață. În cei mai bine de 5 ani de la demararea contractului, s-au înregistrat probleme la nivelul tuturor subsistemelor care compun transportoarele Piranha 5.
În cazul sistemului de comunicații și informatică, responsabilii GDELS – M au încercat să impună, contrar obligațiilor asumate contractual, instalarea unui alt software de comandă și control, produs de General Dynamics Mission Systems Canada (subsidiară a General Dynamics). Pentru inducerea aparenței producerii softului în România, s-a vizat indigenizarea acestuia de către subcontractorul Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL. Ca urmare a poziției ferme a beneficiarului, situația a fost remediată ulterior prin decizia de instalare a softului prevăzut inițial, produs de firma românească Interactive Software SRL.
În ceea ce privește sistemul de armament, turelele produse de compania israeliană Elbit Systems Ltd, la unitatea de producție deschisă la Măgurele (în incinta SIMULTEC SA), au funcționat necorespunzător, rezultatele inițiale ale testelor de tragere fiind nesatisfăcătoare. Din considerentele menționate, primele 36 de transportoare au fost recepționate cu o întârziere de peste doi ani față de termenul asumat contractual; situația a determinat perceperea de penalități de peste 8,5 milioane de euro. Spre amuzamentul cunoscătorilor, în semn de mândrie pentru noile achiziții, șase Piranha 5 incomplet echipate au defilat la parada militară organizată pe 1 Decembrie 2018.
De dată recentă, GDELS-M a atribuit Elbit un contract de 120 de milioane de euro pentru furnizarea de turele telecomandate, stații de luptă și sisteme de mortiere destinate echipării Piranha 5.
Nici obligația de fabricare în România a unor componente importante ale subsistemului aparatură de ochire și observare, precum periscoapele, nu a fost respectată. Acestea au fost importate de la o companie germană și indigenizate la PRO OPTICA SA București, pentru a induce aparența producerii de către un operator autohton. Asta în condițiile în care IOR SA București, care dispune de personalul și tehnologia necesare fabricării de periscoape care corespund necesităților Piranha 5, nu se regăsește printre societățile agreate de decidenții care atribuie contractele din industria de apărare. Dacă susținerea PRO OPTICA SA de către fostul său director, Marinică Mârzu – Dănilă, astăzi general manager al GDELS – România, este de notorietate, mai puțin cunoscute sunt lobby-ul de care a beneficiat la numire din partea unor influenți ofițeri de informații în rezervă și ”intrările” de care acesta beneficiază la nivelul Departamentului pentru Armamente al MApN.
Și în cazul celui de al patrulea subsistem militar esențial, cel de protecție balistică și antimină (carcasă blindată), responsabilii GDELS-M s-au folosit de ascendentul decizional în cadrul Asocierii GDELS România – UMB pentru a determina realizarea tuturor activităților de producție a carcasei blindate nu la uzina bucureșteană, cum s-au angajat față de statul român, ci la șantierul naval Damen Shipyards Mangalia SA. O decizie de care, potrivit unor mediatizări recente, nu ar fi străin ministrul Economiei, Florin Marian Spătaru, fost angajat al companiei olandeze Damen. Cunoscători ai universului ermetic al industriei de apărare susțin că, pentru a îndeplini așteptarea demnitarului român, conducerea GDELS-M s-a asigurat, în prealabil, că Uzina Automecanica Moreni SA nu va promova auditul privind sudabilitatea carcaselor. În condițiile în care, la sugestia directorului general al ROMARM, Gabriel Țuțu (între timp revocat din funcție, în contextul cercetării penale ce îl vizează) și cu acordul Ruxandrei Anghel, directorul Direcției Industrie de Apărare, Ministerul Economiei a finanțat investiții la acest obiectiv, tocmai în scopul menționat. Același audit a fost trecut de Damen Shipyards Mangalia SA fără a deține linie de sudură pe carcasă blindată ori sudori calificați în sudură pe blindaje.
Deși sablarea și vopsirea carcasei blindate ar fi putut fi realizate de către UMB, căreia GDELS-M i-a furnizat echipamentele necesare în cadrul obligației de compensare, directorul general Mihai Rafiu s-a erijat, în public, în susținător al opțiunii unilaterale a GDELS-M pentru șantierul constănțean, ”ca să urgenteze și să nu intrăm în penalități”. O atitudine pe care doar amiciția cu Marinică Mîrzu – Dănilă ar putea-o explica, în condițiile în care GDELS–M a acționat constant pentru diminuarea aportului UMB în derularea programului esențial de înzestrare.
Dacă ar fi să ne raportăm strict la declarațiile publice ale conducerii GDELS și responsabililor români, acordul-cadru și contractele subsecvente Programului esențial de înzestrare se derulează în condiții optime. În noiembrie 2019, bunăoară, cu prilejul inaugurării la UMB a noii hale de producție, asamblare și mentenanță a transportoarelor blindate Piranha 5, Virgil Daniel Popescu, la acel moment ministrul Economiei, declara, citat de Agerpres, că pentru UMB contractul va însemna, la final, angajarea a peste 150 de muncitori și multe zeci de milioane de euro în industria românească de apărare, poate chiar sute de milioane, la momentul realizării joint-venture (responsabil, potrivit acordului cadru, de implementarea contractului subsecvent nr. 2, care implică producerea la UMB a restului de 133 de transportoare contracte). Facilitatea de producție autohtonă, cu privire la care au fost oferite constant asigurări că va fi similară fabricii deținute de Mowag în Elveția, este departe de a putea asigura producția locală a transportoarelor blindate, având în vedere că GDELS-M nu a livrat linia de sudură a carcaselor blindate.
Din păcate, viziunea idilică a oficialilor români este contrazisă de realitate. Contractul de asociere în participație între GDELS-România și UMB a fost semnat în martie 2022, în prezența unor înalți oficiali ai statului român, în frunte cu premierul Nicolae Ciucă, care a girat anterior în numele MApN, în calitate de șef de stat major, relația contractuală, însă beneficiile anunțate continuă să se lase așteptate. Rămâne speranța că, în cele din urmă, GDELS–M își va onora obligațiile asumate în relația cu UMB, astfel încât la nivelul acesteia să poată fi realizate, în integralitate, activitățile de producție și asamblare a transportoarelor. Acest lucru depinde, în mare măsură, de modul în care responsabilii din cadrul Ministerului Economiei și entităților subordonate (ROMARM/UMB, OCATS) și cei ai beneficiarului final (MApN) vor veghea la respectarea interesului esențial de securitate al statului român, monitorizând cu strictețe îndeplinirea relațiilor contractuale. Cu atât mai mult cu cât, în februarie 2023, MApN a decis achiziționarea suplimentară a 150 de Piranha 5, pentru care se estimează un plafon financiar de 674 milioane USD. Potrivit comunicatului oficial, producția acestora se va face în România, în baza colaborării dintre UMB și GDELS – M.
You may like
Stiri Romania
De ce Federația Națională a Părinților – EDUPART susține re-introducerea unei zile libere între fiecare dintre probele scrise ale examenului de Evaluare Națională?
Published
3 săptămâni agoon
21/08/2024Elevii de clasa a 8-a, care urmează să susțină Evaluarea Națională, se află într-o etapă crucială a dezvoltării lor academice și personale. La vârsta de 14-15 ani, acești copii sunt încă într-un proces intens de dezvoltare cognitivă și emoțională, iar cerințele examenelor pot genera un nivel de stres semnificativ. În acest context, oferirea unei zile libere între probele Evaluării Naționale ar aduce multiple beneficii esențiale pentru sănătatea și performanța lor.
9 Motive pentru care ar trebui să existe o zi liberă între probele de la examenul evaluării naționale:
1. Dezvoltarea emoțională fragilă: La această vârstă, elevii nu au încă maturitatea emoțională a liceenilor de clasa a 12-a. Pauzele între probe ajută la gestionarea mai bună a emoțiilor și la reducerea anxietății specifice examenelor.
2. Capacitate redusă de concentrare pe termen lung: Studiile arată că adolescenții mai tineri au o capacitate limitată de a menține concentrarea pe perioade lungi de timp. O zi liberă ar permite elevilor să își refacă resursele cognitive și să abordeze fiecare probă mai odihniți.
3. Nevoia de odihnă: La această vârstă, copiii au nevoie de mai multă odihnă pentru a funcționa optim. Stresul și epuizarea zilei de examen pot avea un impact negativ semnificativ asupra sănătății lor mentale și fizice, iar o zi liberă între probe ar putea preveni aceste probleme.
4. Suportul părinților și al familiei: Elevii de clasa a 8-a depind încă foarte mult de sprijinul emoțional și organizatoric al părinților. O zi liberă ar permite familiei să ofere un sprijin adecvat, ajutând copilul să se pregătească în mod eficient pentru următoarea probă.
5. Gestionarea mai bună a timpului de studiu: Elevii din clasa a 8-a nu au încă experiența necesară pentru a-și gestiona eficient timpul de studiu în condiții de stres. O zi liberă ar oferi timpul necesar pentru revizuirea și aprofundarea materiei într-un ritm adecvat, fără presiune excesivă și nejustificată.
6. Echilibru între școală și viața personală: La această vârstă, este esențial să se mențină un echilibru sănătos între studiu și activitățile recreative. O zi libera ar contribui la menținerea acestui echilibru, prevenind supraîncărcarea și burnout-ul.
7. Prevenirea problemelor de sănătate: Copiii la această vârstă sunt mai vulnerabili la probleme de sănătate cauzate de stres, cum ar fi tulburările de somn sau problemele digestive. Pauzele între examene ar putea reduce riscul acestor probleme.
8. Abilități de coping subdezvoltate: În comparație cu elevii mai mari, copiii de clasa a 8-a nu au dezvoltat pe deplin abilitățile necesare pentru a face față stresului intens. Pauzele sunt esențiale pentru a le permite să își dezvolte aceste abilități treptat.
9. Prevenirea eșecului școlar: Un program prea intens de examene, fără pauze, poate duce la eșecuri școlare pe fondul supraîncărcării mentale. O zi liberă între probe ar putea contribui la prevenirea unor astfel de situații, asigurând o mai bună pregătire și performanță la Evaluarea Națională.
La aceste 9 motive adăugăm inclusiv Ordinul Ministerului Sănătății Nr 1456/2020 pentru aprobarea normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, la art.40 (3), care recomandă că: „tezele și lucrările de control nu se stabilesc în două zile consecutive”. Președintele Federației Naționale a Părinților – Edupart, Cătalin Viorel NAN: În acest sens facem un apel ferm către factorii decizionali din educație să ia în considerare argumentele de mai sus și să abrobe introducerea zilelor libere între probele examenului de Evaluare Națională pentru absolvenții claselor a VIII-a. Este esențial să protejăm sănătatea copiilor noștri, oferindu-le condițiile optime pentru a-și atinge potențialul maxim.”
Stiri Romania
VetCamp AMVAC 2024: O întâlnire în inima naturii pentru medicii veterinari
Published
4 săptămâni agoon
14/08/2024Între 9 și 11 august 2024, la Cheile Buții, s-a desfășurat un eveniment care a adus laolaltă nu doar profesioniști, ci și prieteni, colegi și oameni faini pasionați de aceeași vocație, medicina veterinară. VetCamp AMVAC 2024 nu a fost doar o simplă întâlnire pe munte, ci și o sărbătoare a comunității veterinare din România, un prilej de a împleti prietenia, aventura și educația într-un cadru natural, de poveste.
Pentru cei peste 70 de medici veterinari și studenți care au fost prezenți, VetCamp AMVAC fost mai mult decât o simplă ieșire la munte. A fost un moment de reconectare cu natura și cu oamenii care împărtășesc aceleași valori și pasiuni. Pe parcursul celor două zile, medicii veterinari au schimbat halatele din clinică cu bocancii de drumeție și au cutreierat poteci de munte, s-au bucurat de aerul curat al pădurii și de frumusețea locurilor, în timp au împărtăsit experiența profesională.
Un sprijin neprețuit din partea comunității veterinare
VetCamp AMVAC 2024 a fost posibil prin generozitatea sponsorilor apropiați comunității, Monterovet, Hills și PartnerVet. Partnervet, în colaborare cu fabrica de bere Grivița, a pregătit 300 de beri reci, perfecte pentru a ne răcori într-o zi plină de aventuri. Șepcile personalizate, oferite de Hills, ne-au protejat de soarele puternic.
Magia unei seri de sâmbătă, la focul de tabără
Cea mai așteptată parte a VetCamp AMVAC 2024 a fost, fără îndoială, seara de sâmbătă, când toți colegii s-au strâns în jurul focului de tabără. Sub cerul liber, acompaniați de chitare, au cântat împreună cântece de munte și au împărtășit povești frumoase. Cina câmpenească, pregătită de gazde, a fost un prilej de a savura nu doar bucate delicioase, ci și compania celor dragi, știind că fac parte dintr-o comunitate unită și plină de viață.
VetCamp 2024 a fost un eveniment creat de medici veterinari, pentru medici veterinari. A fost o ocazie unică de a combina aventura cu dezvoltarea profesională, alături de oameni care împărtășesc aceleași valori și s-au bucurat împreună de natură, de știință și de prietenie.
Bani si afaceri
Afacerile LEMET și LEMS au crescut în 2023 la 330 milioane lei
Published
6 luni agoon
29/02/2024LEMET, unul dintre cei mai mari producători de mobilă la nivel național și unul dintre cei mai mari retaileri prin brand-ul LEMS, a înregistrat în anul 2023 vânzări de 329,9 milioane lei. ”Cifra reprezintă o creștere de o singură cifră față de 2022”, a declarat Alexandru Rizea, director general LEMET.
LEMET, companie 100% românească care operează platforma industrială din comuna Brebu, județul Prahova, a derulat în 2023 investiții de 10,2 milioane de lei, în producție și pe segmentul de retail. Pentru activitățile de CSR, compania a alocat suma de aproximativ 0,5 milioane de lei.
Compania LEMET a dezvoltat brandul de magazine LEMS pentru vânzarea produselor sale și pentru a fi cât mai aproape de potențialii clienți. În prezent, rețeaua LEMS are cea mai mare acoperire la nivel național, aproximativ 75.000 metri pătrați de retail în aproape toate județele țării. LEMET operează o rețea de 70 de magazine amenajate la aceleași standarde înalte, de design și de calitate, care se identifică ca făcând parte din brandul LEMS. La 31 decembrie 2023 compania, împreună cu rețeaua LEMS, avea 1600 de angajați.
Energie verde la LEMET
„Creșterea facturii de energie electrică este cauzată în totalitate de modificarea prețului de achiziție care a crescut în 2023 cu 32% față de 2022 și cu 153% față de 2021. Cantitatea de energie electrică preluată din sistemul național a scăzut în 2023 cu 21,5% față de 2022 și cu 35,2% față de 2021.
Pentru a diminua costurile și pentru a contribui la creșterea componentei verzi în valoarea produselor LEMET, am construit cinci centrale fotovoltaice, totalizând 1810 kW ca putere instalată. Energia electrică produsă echivalează cu reducerea a 960t /an de emisii CO2”, a declarat Alexandru Rizea, director general LEMET.
Despre LEMET
Compania LEMET a fost înființată în 1991 și deține linii de producție și spații de depozitare în suprafață totală de peste 40.000 metri pătrați. Aici anual se prelucrează aproximativ 3.500.000 panouri PAL și MDF, se produc peste 80.000 unități din lemn masiv și peste 13.000 unități de tapițerie. În noiembrie 2023 a fost pusă în funcțiune prima linie de producție formată din echipamente inovatoare cu caracteristici Industry 4.0 și IIoT (Industrial Internet of Things). Este vorba despre o investiție de aprox. 9 milioane de lei, tehnologia anului 2023 care este capabilă să lucreze în parametri anilor 2024 – 2030”.